Ben je eigen ondernemer of ben je verantwoordelijk voor een bedrijf? Dan is het belangrijk dat je jouw bedrijf altijd weer naar een volgend level brengt. Dit kan op allerlei manieren maar de kunst is om dit zo efficiënt mogelijk te doen en dat het daarbij ook nog eens schaalbaar is. In dit artikel geven we een aantal handige tips en tricks die daarbij kunnen helpen. 

Focus met een plan

Je kunt niet alle bedrijfsprocessen tegelijk verbeteren. Sterker nog, zonder focus loop je het risico uiteindelijk meer tijd te verliezen. Begin met het opsommen van de processen die binnen uw bedrijf draaien, of als u hier al een systeem voor gebruikt, en zoek alle processen op die op dit moment veel tijd in beslag nemen. Concentreer u op een van de processen, zodat u deze kunt optimaliseren en naar de volgende kunt gaan. Werk altijd volgens een duidelijk plan van aanpak. Geef uzelf en andere belanghebbenden een duidelijk beeld van wat er moet gebeuren om het proces te optimaliseren. Beschrijf duidelijke verantwoordelijkheden en duidelijke doelen. Deadlines kunnen ook worden gecommuniceerd en de voortgang kan worden gevolgd door middel van procesplanning. Wijs een proceseigenaar aan die verantwoordelijk is voor het verbeteren van het proces. Dit voorkomt dat u meer operationele taken en verantwoordelijkheden krijgt om meer tijd vrij te maken.

Zet in op je personeel

Je personeel is natuurlijk ontzettend belangrijk binnen je bedrijf. Zonder personeel draait je bedrijf niet door en kan je niet opschalen. Het is daarom belangrijk om te kijken naar wat je kunt gaan doen om je personeel te belonen of extra te motiveren. Stuur bijvoorbeeld je personeel een borrelpakket op! Een borrelpakket bestellen doe je gemakkelijk online. Een kleine attentie is ontzettend leuk om te geven en je zal merken dat je personeel het ook echt waardeert. 

Processen optimaliseren

Wanneer je als bedrijf constant groeit zal je merken dat er steeds meer processen bijkomen. Processen kunnen op een gegeven moment inefficiënt worden en zelfs veel tijd kosten. Vaak heb je dit niet door. Daarom is het slim om je processen in kaart te brengen, schrijf ze uit. Vervolgens ga je ze analyseren, kunnen ze korter? Zijn ze überhaupt nodig? Vervolgens ga je dit optimaliseren. Uiteindelijk zou het zomaar kunnen zijn dat je een aantal processen uit je bedrijfsvoering weghaalt. Dit kan uiteindelijk tijd en geld besparen. Processen kan je het beste per afdeling in kaart brengen. Vervolgens is het slim om de processen tussen afdelingen in kaart te brengen. Dit geeft overzicht.

Leave a comment