De transitie van offline naar online is in volle gang, wat betekent dat we steeds meer en meer online zullen kopen in plaats van in de fysieke winkels. Niet alleen nieuwe kleding ligt de dag na het bestellen op je deurmat, tegenwoordig vind je werkelijk alles online. Veel ondernemers met een fysieke winkel hebben hun aanbod ook online gezet om meer mensen te trekken, of zijn zelfs overgestapt op een online-only winkel. De afgelopen paar jaar hebben zij de fysieke winkel af en aan moeten sluiten en met aangepaste openingstijden moeten werken, wat het er niet aantrekkelijker op heeft gemaakt om de fysieke winkel te houden. Hoewel het online shoppen al voor de pandemie een sterke groei doormaakte, is het de afgelopen periode explosief gegroeid. Het starten van een webwinkel is laagdrempelig, iedereen kan dit doen. Daarom komt er steeds meer concurrentie op de online markt, al bepaalt een relatief klein deel daarvan de markt.
Van offline naar online
Heb jij ook wel eens eerst online naar de nieuwe collectie van je favoriete kledingmerk gekeken voordat je de winkel in ging? Of laat je je boodschappen wel eens thuis bezorgen als je geen tijd of zin hebt om naar de supermarkt te gaan? Veel van deze activiteiten worden steeds normaler. Het is dan ook nauwelijks nog mogelijk om naast je fysieke winkel geen webshop te runnen. Nu de digitalisering op volle toeren draait is dit het moment om je business naar de online wereld te brengen. Zorg ervoor dat de voorkant van de website zo is ingericht, dat klanten zo snel en eenvoudig mogelijk bij het product uitkomen waar zij naar op zoek zijn. De juiste content en beelden zijn hiervoor van groot belang. Zorg voor voldoende informatie op de productpagina, een duidelijke prijs en een rustige uitstraling zonder teveel poespas. Niet alleen de voorkant van de website is belangrijk, de achterkant minstens net zo. De achterkant van de website bestaat uit de systemen die de website draaiende houden. Het is een goed idee om in een professioneel systeem als SAP Business One te investeren. Dit is een ERP software voor MKB bedrijven dat wereldwijd wordt gebruikt in verschillende sectoren. Het is een geïntegreerde totaaloplossing die alle essentiële bedrijfsfuncties, waaronder verkoop, inkoop, productie, magazijn en financieel, omvat. Met een gedetailleerde SAP systeem uitleg voor de uiteindelijke SAP implementatie leer je de functionaliteiten kennen en kun je het toepassen voor jouw webshop.
Behoud offline
Hoewel steeds meer zaken digitaal geregeld worden, blijven webshops die ook een stenen winkel hebben het meest geliefd bij klanten. Omdat iedereen een webshop kan beginnen, moet het vertrouwen in een online-only zaak opgebouwd worden. Hier gaat veel tijd overheen, mensen raadplegen voor vrijwel iedere online aankoop wel reviews van voorgaande klanten. Dat is anders wanneer klanten ook een fysieke winkel bezoeken, of in ieder geval weten dat dat mogelijk is. Als je de middelen hebt, is het dus zeker aan te raden om zowel online als offline te blijven met je onderneming.